Α΄ ΤΑΞΗ
Α΄ ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ (ΖΗΣΕ ΚΑΛΑ: ΑΘΛΗΣΟΥ ΚΑΙ ΦΑΕ ΥΓΙΕΙΝΑ)
Ο συγκεκριμένος
θεματικός κύκλος ολοκληρώθηκε από την Α΄ τάξη με αρκετή επιτυχία. Καταφέραμε να
πετύχουμε τους περισσότερους στόχους που θέσαμε αρχικά. Τα παιδιά με ατομικές
κυρίως εργασίες (λόγω της πανδημίας) κατανόησαν τη σημασία της υγιεινής
διατροφής και διαπίστωσαν τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής και της άσκησης
στο “χτίσιμο” ενός γερού οργανισμού. Ασχολήθηκαν επίσης με τη διατροφική
πυραμίδα και γνώρισαν καινούρια αθλήματα.
Δυστυχώς όμως δεν
μπορέσαμε να πραγματοποιήσουμε τις προγραμματισμένες επισκέψεις, που είχαμε προγραμματίσει,
λόγω των επιδημιολογικών συνθηκών. Επίσης δεν καταφέραμε να ασχοληθούμε με
ομαδικές εργασίες, οι οποίες προωθούν τη συνεργασία των μαθητών, πάλι λόγω των
επιδημιολογικών συνθηκών.
Οι μαθητές με το πέρας
του συγκεκριμένου θεματικού κύκλου κατάφεραν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους,
να ενισχύσουν τη δημιουργικότητα και να περάσουν ευχάριστα ασχολούμενοι με
ενδιαφέρουσες δραστηριότητες. (Υπεύθυνη εκπ/κός: Μπλαχάβα Φανή)
ΤΙΤΛΟΣ: «Δε μαλώνω, δε μαλώνω αγκαλιά μεγάλη απλώνω»
ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ : «Ανάπτυξη κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας,συνεργασίας και επικοινωνίας»
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ: 1) « Συνεργάζομαι και αλληλεπιδρώ»
2)Ανάγνωση παραμυθιού «Ο νταής του σχολείου» και επεξεργασία των απόψεων και πληροφοριών με βάση τις εμπειρίες των μαθητών πάνω σε αυτό το θέμα.
3) «Μπαίνω στη θέση του άλλου»
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ: -Αναπτύχθηκε σε αρκετά μεγάλο βαθμό η συνεργασία και η αλληλοϋποστήριξη μέσα στα πλαίσια της τάξης όμως στο περιβάλλον του διαλείμματος δεν παρατηρήθηκαν τα προσδοκόμενα αποτελέσματα με την αλληλεπίδραση με τους μαθητές όλου του σχολείου.
- Βελτιώθηκε και κατακτήθηκαν εργαλεία για την κριτική σκέψη των μαθητών
- Ο χρόνος δεν ήταν επαρκής για να επεξεργαστούμε όλα τα εργαστήρια και τις δραστηριότητες που είχαμε προγραμματίσει στην αρχή της χρονιάς. (Υπεύθυνη εκπ/κός: Μπατζοπούλου Μαρία)
Συμπερίληψη-Αλληλοσεβασμός
Διαφορετικότητα
Ασχοληθήκαμε με τα άτομα με ειδικές ανάγκες (άτομα με κάποια αναπηρία). Είδαμε τα προβλήματά τους αλλά και τις δυνατότητές τους. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι μπορούν να κάνουν πάρα πολλά πράγματα και να συμμετέχουν σε όλα. Ασχοληθήκαμε με τα παιδιά από άλλες χώρες που μπορεί να έχουν διαφορετική γλώσσα αλλά και διαφορετικό χρώμα. Είδαμε τα προβλήματά τους. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι πρέπει να μετέχουν παντού (μαθήματα, παιχνίδια) ισότιμα και ότι έχουν κι αυτά πολλές ικανότητες.
Ασχοληθήκαμε και με τα παιδιά με βάρος μεγαλύτερο από το κανονικό και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι δεν πρέπει να τα κοροϊδεύουμε αλλά μπορούν να μετέχουν παντού ισότιμα (παιχνίδια, μαθήματα).
Ασχοληθήκαμε και με τη σωστή διατροφή για ένα υγιές σώμα. Το σωστό πρωινό, το σωστό κολατσιό.
Τα παιδιά έδειξαν για όλα αυτά ενδιαφέρον και είπαν τη γνώμη τους. (Υπεύθυνος εκπ/κός: Τσουγκάς Ιωάννης)
Δ΄ΤΑΞΗ
Στον θεματικό κύκλο αυτού του τριμήνου ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ
στην Δ’τάξη του Δ.Σ Σταυρούπολης υλοποιήθηκαν Ε.Δ με θέμα Οδική ασφάλεια και
ασφαλείς μετακίνηση των μαθητών.
Το θέμα ήταν
πολύ ενδιαφέρον για τα παιδιά της τάξης.
Οι άξονες
δράσεις που ασχοληθήκαμε ήταν οι ακόλουθες.
Μαθητές και
οδική ασφάλεια
Μετακινούμαι
Ασφαλώς
Βιώσιμη
Κινητικότητα
Ασφαλής
οδήγηση
Μέσα Μεταφοράς-Είδη
και Κατηγορίες
Αστικές και
Υπεραστικές Συγκοινωνίες
Κώδικας
Οδικής Κυκλοφορίας και
Σήματα
Οδικής Κυκλοφορίας
Τα παιδιά γνώρισαν
μεθόδους σωστής και ασφαλής μετακίνησής τους όχι μόνο προς το σχολείο αλλά και
γενικότερα στην καθημερινή τους ζωή με ή χωρίς τους μεγαλύτερους τους.
Μάθανε
επίσης για τα Μέσα Μεταφοράς και ειδικά για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και για
τις Συγκοινωνίες
(Αστικές,
Υπεραστικές).
Ασχοληθήκαμε
με Κ.Ο.Κ (Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας) και τα Σήματα Οδικής Κυκλοφορίας.
Στο τέλος
του θεματικού αυτού κύκλου ζωγράφισαν είδαν διάφορα βίντεο και έγραψαν τα
συμπεράσματα τους για την Οδική Ασφάλεια και για την ασφαλή μετακίνηση τους.
Σε ένα
ερωτηματολόγιο του προγράμματος ‘’ Ασφαλώς Κυκλοφορώ ‘’ δεν προλάβαμε να
ασχοληθούμε.
Ε΄ΤΑΞΗ
Κατά τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο 2021, στην Ε’
Τάξη, του Δ.Σ. Σταυρούπολης, υλοποιήθηκαν Ε.Δ. με θέμα την Ασφαλή Πλοήγηση στο
Διαδίκτυο. Το θέμα φάνηκε αρκετά ενδιαφέρον στα παιδιά, επειδή το Διαδίκτυο
είναι μέρος της ζωής τους και ήδη γνωρίζουν και έχουν ακούσει αρκετά. Η
ενασχόληση με τις θεματικές υποενότητες έφερε στο φως υπάρχουσες γνώσεις, οι
οποίες οργανώθηκαν, και κενά πληροφόρησης και απορίες που παρουσιάστηκαν,
αναλύθηκαν και διασαφηνίστηκαν. Η μία διδακτική ώρα ανά εβδομάδα δεν επαρκεί
για την κάλυψη της ύλης, την κατασκευή εικαστικών έργων, τη συμπλήρωση ομαδικών
πινάκων καταγραφής κ.ά., καθώς το Διαδίκτυο έχει πολλά φαινόμενα και τα παιδιά
ενδιαφέρονται να γνωρίσουν κάθε πτυχή χρήσης του. Η πανδημία στέρησε από κάποιους
μαθητές τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν κάποια εργαστήρια, παρότι προσελκύουν
το ενδιαφέρον τους και θέλουν να συνεισφέρουν αρκετά. Γνώρισαν μεθόδους σωστής
και ασφαλούς χρήσης που θα εφαρμόζουν στο μέλλον, το Διαδίκτυο είναι
αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας, αλλά, ταυτόχρονα, εγκυμονεί κινδύνους
που πρέπει να μας καθιστούν προσεκτικούς συνεχώς. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με
σχετικά μικρές διαφορές επίδοσης σε όλες τις ασκήσεις.
ΣΤ΄ ΤΑΞΗ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ:
ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥΖΗΝ
ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ:
Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση
Τίτλος Προγράμματος: Μεγαλώνω, αλλάζω, ωριμάζω!!!
Το πρόγραμμα του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων με τίτλο «Ζω καλύτερα - Εύζην» που εντάσσεται
στην υποθεματική ενότητα «Γνωρίζω το
σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση» υλοποιήθηκε από τον Οκτώβριο έως το
Νοέμβριο 2021, στην Στ’ τάξη του Δημοτικού Σχολείου Σταυρούπολης με κεντρικό
τίτλο «Μεγαλώνω, αλλάζω, ωριμάζω». Το
μάθημα του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων υλοποιήθηκε σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα
σπουδών για το σχολικό έτος 2021-2022.
Το εργαστήριο συμβάλλει στον εμπλουτισμό και την
εξέλιξη των διδακτικών στόχων του Προγράμματος Σπουδών ενδυναμώνοντας τον ρόλο
των μαθητών/τριών ως ενεργών πολιτών ενημερωμένων με γνώσεις και κατάλληλες δεξιότητες σε θέματα
δικαιωμάτων, αποδοχής της διαφορετικότητας, αποφυγής του στίγματος και
επίγνωσης της αορατότητας.
Οι
στόχοι του Προγράμματος ήταν οι μαθητές και οι μαθήτριες:
Ø Να γνωρίζουν το σώμα τους καθώς και να γνωρίσουν ότι
πρέπει να εμπιστεύονται τα συναισθήματά τους.
Ø Να ευαισθητοποιηθούν και να ενημερωθούν για τη
σεξουαλική αγωγή και την αναπαραγωγική υγεία.
Ø Να θέσουν τα θεμέλια για τη συζήτηση σχετικά με την
εικόνα που έχουν για το άλλο φύλο, την
προσέγγιση έμφυλων στερεοτυπικών αντιλήψεων και κυρίως για τον «γυναικείο» και
«αντρικό» ρόλο στην κοινωνία.
Ø Να διερευνήσουν τα υπέρ και τα κατά του να είσαι
αγόρι ή κορίτσι, καθώς και τις κοινωνικές αντιλήψεις και τις προσδοκίες για τα
φύλα.
Ø Να συνειδητοποιήσουν τους παράγοντες που κάνουν μια
σχέση επιτυχημένη, καθώς και εκείνους που συνεισφέρουν στην αποτυχία της.
Το θέμα του εργαστηρίου προσέλκυσε το ενδιαφέρον των
μαθητών/τριών, καθώς η εφηβεία έχει ήδη αρχίσει να χτυπά την πόρτα τους. Η ενασχόληση
τους με τα 7 εργαστήρια που υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια των δύο μηνών, έφερε
στην επιφάνεια πρότερες – προϋπάρχουσες γνώσεις, οι οποίες οργανώθηκαν,
συζητήθηκαν, αναλύθηκαν και διασαφηνίστηκαν. Τα φύλλα εργασίας που τους μοιράστηκαν
και συμπληρώθηκαν από τους μαθητές, τους έδωσαν τη δυνατότητα να εμπλουτίσουν
τις γνώσεις τους αλλά και να ευχαριστηθούν ιδιαίτερα την εκπαιδευτική
διαδικασία.
Η παρουσίαση των Power Point με θέμα «Μεγαλώνω και αλλάζω. Τι μου συμβαίνει;»
και που αφορούσε και τα δύο φύλα, προκάλεσε το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών
καθώς μέσα από τις δύο παρουσιάσεις μπόρεσαν να κατανοήσουν τις διαφορές και
τις ομοιότητες που θα συναντήσουν κατά την εφηβική τους ηλικία. Ενώ η επίσκεψη
ειδικευμένων πάνω σε θέματα σεξουαλικής αγωγής από το Κέντρο Πρόληψης των
Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ξάνθης «Έκφραση», τους
έδωσαν τη δυνατότητα να κατανοήσουν την έννοια της σεξουαλικότητας και να
αντιληφθούν τις διαστάσεις της σεξουαλικής ταυτότητας.
Συνοψίζοντας, οι μαθητές/τριες χωρίς αμφιβολία ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις τις θεματικής ενότητας και προετοιμάστηκαν ως ένα βαθμό για την εφηβεία που έπεται και σαφώς θα ολοκληρώσουν τον κύκλο της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. (Υπεύθυνος εκπ/κός: Εφέντι Ιρφάν)