ΚΑΛΩΣΗΡΘΑΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ - Π.Ε. ΞΑΝΘΗΣ --- WELCOME TO THE BLOG OF PRIMARY SCHOOL OF STAVROUPOLI - RU XANTHI - GREECE
"ΔΙΠΛΑ ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΣΟΙ ΕΜΑΘΑΝ ΓΡΑΜΜΑΤΑ"

Αρχειοθήκη ιστολογίου

10 Μαρτίου 2022

Απολογισμός Β' θεματικού κύκλου Εργαστηρίων Δεξιοτήτων

       Α' ΤΑΞΗ

Β΄ ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ (ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ ΚΑΙ ΔΡΩ ΓΙΑ ΕΝΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΘΑΡΟ)

Ο συγκεκριμένος θεματικός κύκλος ολοκληρώθηκε από την Α΄ τάξη με αρκετή επιτυχία. Καταφέραμε να πετύχουμε όλους σχεδόν τους στόχους που θέσαμε αρχικά. Τα παιδιά με ατομικές κυρίως εργασίες (φύλλα εργασίας) κατανόησαν τη σημασία της ανακύκλωσης και διαπίστωσαν πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στην βιωσιμότητα του πλανήτη μας. Επίσης, συζητήσαμε και ασχοληθήκαμε μέσα στην τάξη με την κομποστοποίηση. Κάτι που άκουγαν για πρώτη φορά στη ζωή τους οι μαθητές.

Μέσα από συγκεκριμένες δράσεις και οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν αλλά και έδρασαν για ένα περιβάλλον καθαρό. Οι δράσεις που έλαβαν χώρα στο πλαίσιο αυτού του θεματικού κύκλου ήταν: 1. Φύλλα εργασίας για την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση. 2. Παρακολούθηση ενημερωτικών βίντεο πάνω σε ζητήματα οικολογίας. 3. Ανακύκλωση πλαστικού και χαρτιού από τους μαθητές στους ειδικούς κάδους που υπάρχουν στο χωριό τους. 4. Γνωριμία με τη χλωρίδα και την πανίδα του χωριού τους. 5. Καθαρισμός της αυλής του σχολείου από σκουπίδια.  6. Ζωγραφιές που έφτιαξαν οι μαθητές για ένα καθαρό περιβάλλον.

Οι μαθητές με το πέρας του συγκεκριμένου θεματικού κύκλου κατάφεραν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, να ενισχύσουν τη δημιουργικότητα και την παρατηρητικότητα τους, να καλλιεργήσουν την  περιβαλλοντική συνείδηση και να ευαισθητοποιηθούν πάνω σε οικολογικά ζητήματα. Επιπρόσθετα, καλλιέργησαν τη κριτική τους σκέψη και την ενσυναίσθηση τους και αναπτύχθηκε μεταξύ τους πνεύμα συνεργασίας, αλληλοβοήθειας και αμφίδρομης επικοινωνίας. (Εκπαιδευτικός: Μπλαχάβα Φανή)


Β' ΤΑΞΗ

Τίτλος: «Κύκλος είναι και γυρίζει»

Θεματική : Φροντίζω το περιβάλλον-φυσικές καταστροφές

Στοχοθεσία : Δεξιότητες μάθησης, καλλιέργεια κριτικής σκέψης,  δεξιότητες   τεχνολογίας, ανάπτυξη επικοινωνίας και δημιουργικότητας που αφορούν το ζητούμενο θέμα, κοινωνική ενσυναίσθηση και ευαισθησία.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

1)Φροντίζουμε; Ας αναρωτηθούμε

2)Τα αγαθά κόποις κτώνται

3)Προσοχή στο αποτύπωμά μας στον πλανήτη!

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

- Γνωρίσαμε και κατανοήσαμε το αντίκτυπο των ατομικών μας πράξεων στο περιβάλλον .

- Κατακτήθηκε σε μεγάλο βαθμό η έννοια της ανακύκλωσης και η ανάγκη να την εισάγουμε στην καθημερινή μας ζωή.

- Ανακαλύψαμε τρόπους που μπορούμε να επαναχρησιμοποιήσουμε υλικά στην καθημερινότητά μας.

-Δεν καταφέραμε να κάνουμε 1 από τα 4 εργαστήρια που είχαμε προγραμματίσει λόγω έλλειψης χρόνου. (Εκπαιδευτικός: Μπατζοπούλου Μαρία)


Γ' ΤΑΞΗ

Ανακαλύπτω το σώμα μου 

     Ασχοληθήκαμε με τα συστήματα του σώματος και τη δουλειά που κάνει το καθένα.

     Μιλήσαμε για τα όργανα του κάθε συστήματος και διαπιστώσαμε πόσο σημαντικά είναι.

     Κάθε παιδί έμαθε να δείχνει πού βρίσκεται το κάθε όργανο του σώματος και την εξαιρετική δουλειά που κάνει: ο εγκέφαλος, η καρδιά, να γλώσσα, ο σκελετός, οι μύες, το στομάχι, οι πνεύμονες.

     Ασχοληθήκαμε με την περιποίηση του σώματος, την καθαριότητα του σώματος κι την υγιεινή.

     Ιδιαιτέρως ασχοληθήκαμε με την υγιεινή του στόματος και το καθημερινό πλύσιμο των δοντιών.

     Το συμπέρασμα που βγάλαμε ήταν ότι καθετί στο ανθρώπινο σώματος έχει κάποιο σκοπό. (Εκπαιδευτικός: Τσουγκάς Ιωάννης)


Δ' ΤΑΞΗ

ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Στη Δ΄ υλοποιήθηκαν Ε.Δ με θέμα: Οικολογική συνείδηση υλοποιώντας το σχέδιο Δράσης << Όχι άλλα σκουπίδια στην αυλή μας, λιγότερα σκουπίδια στους κάδους μας>>.

Αναλαμβάνουμε δράση για να ομορφύνουμε και να προστατέψουμε το περιβάλλον μας.

Βασικός στόχος των Εργαστηρίων ήταν να κατανοήσουν οι μαθητές τους βασικούς όρους κατηγοριοποιήσης των απορριμμάτων ( ανακυκλώσιμα / μη ανακυκλώσιμα, συσκευασίες κ.α.)

Μέσα από την εφαρμογή της γνώσης αναφορικά με τα απορρίμματα επιδιώχθηκε η σωστή διαχείριση των απορριμάτων από τους μαθητές και τις μαθήτριες και η ενημέρωση της πληροφορίας στην οικογένια.

Ο προβληματισμός και η ευαισθητοποίηση των μαθητών / μαθητριών αναφορικά με τις επιπτώσεις καθημερινών συνηθειών στο περιβάλλον και η ανάληψη δράσης για την προστασία του σχολικού περιβάλλοντος.

Συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκε με εφόρμηση στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μείωσης Αποβλήτων και με αναφορές στην εικόνα της αυλής μετά το διάλειμμα.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες εφαρμόζοντας τη σκέψη: Βλέπω - Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι παρατήρησαν και κατέγραψαν τα είδη και όγκο των οικιακών σκουπιδιών αξιολόγισαν την κατάσταση και διατύπωσαν αναφορικά τρόπους μείωσης των οικιακών αποβλητών.

Ενημερώθηκαν για την κατηγορίοποίηση των απορριμάτων και εφάρμοσαν τις γνώσεις τους για την αξιοποίηση των απορριμμάτων.

Τέλος τα παιδιά δημιούργησαν ενημερωτικές αφίσες με σκοπό την προώθηση πρακτικών μείωσης των απορριμμάτων. (Εκπαιδευτικός: Προφυλλίδης Ιορδάνης)


                                                                   Ε' ΤΑΞΗ

ΑΚΡΑΙΑ ΚΑΙΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ 

     Τα ακραία καιρικά φαινόμενα στον τόπο και στην εποχή μας παρουσιάζονται πιο έντονα και πιο συχνά. Κατά συνέπεια, έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο και απαιτούν περισσότερο οργανωμένη πρόληψη για την αποφυγή των αρνητικών αποτελεσμάτων τους.

    Τα παιδιά σχολικής ηλικίας αντιλαμβάνονται την ανάγκη να αποκτήσουν γνώσεις αυτοπροστασίας, μέσα από το πλήθος των περιπτώσεων, οι οποίες προβάλλονται στον χώρο τους και στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

    Παρουσιάσαμε για κάθε φαινόμενο τα απόλυτα αναγκαία μέτρα που πρέπει να λάβουν, για να προστατευτούν, και εξηγήσαμε τους λόγους , για τους οποίους επιβάλλεται η κάθε κίνηση. Δυστυχώς, τα χρονικά πλαίσια της διδασκαλίας αυτού του ενδιαφέροντος αντικειμένου δεν επέτρεψαν να αναλύσουμε, παρά μόνο τα βασικά βήματα, και δεν άφησαν τη δυνατότητα για διάλογο, προβληματισμό και δραστηριότητες διερεύνησης των προϋπαρχουσών προσωπικών γνώσεων.   

      Περιοριστήκαμε σε μία γραπτή περίληψη από το κάθε παιδί, απαραίτητων ενεργειών, κατά περίπτωση, με τη μορφή ατομικής έκθεσης. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά απέκτησαν έναν πυρήνα βασικών γνώσεων, με την προοπτική να τις εμπλουτίσουν στο μέλλον, σε κάθε παρόμοια ευκαιρία. (Εκπαιδευτικός: Κουρτίδης Αμοιρίδης Κων/νος)


                                                                   ΣΤ' ΤΑΞΗ

ΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ: Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά

Τίτλος Προγράμματος: Μαθητές ξεναγοί, δημοσιογράφοι…

(Ανάδειξη Τοπικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς) 

Το πρόγραμμα του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων με τίτλο «Φροντίζω το Περιβάλλον» που εντάσσεται στην υποθεματική ενότητα «Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά» υλοποιήθηκε από το Δεκέμβριο του 2021 έως το Φεβρουάριο του 2022, στην Στ’ τάξη του Δημοτικού Σχολείου Σταυρούπολης με κεντρικό τίτλο «Μαθητές ξεναγοί, δημοσιογράφοι (Ανάδειξη Τοπικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς)». Το μάθημα του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων υλοποιήθηκε σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα σπουδών για το σχολικό έτος 2021-2022.

Το εργαστήριο συμβάλλει στον εμπλουτισμό και την εξέλιξη των διδακτικών στόχων του Προγράμματος Σπουδών ενδυναμώνοντας τον ρόλο των μαθητών/τριών ως ενεργών πολιτών ενημερωμένων με  γνώσεις και κατάλληλες δεξιότητες για θέματα πολιτιστικής κληρονομιάς, τοπικής ιστορίας, αλλά και ποιότητας ζωής, αποτελώντας  μοχλό στην πολιτιστική ανάπτυξη του τόπου.

Οι στόχοι του Προγράμματος ήταν οι μαθητές και οι μαθήτριες:

Ø  Να κινητοποιηθούν, να σκεφτούν κριτικά, να προβληματιστούν, να ευαισθητοποιηθούν, να διατυπώσουν σκέψεις, να εκφράσουν τις απόψεις τους ως προς τον ορισμό της Τοπικής Πολιτιστικής κληρονομιάς και να βρουν παραδείγματα του τόπου τους.

Ø  Να γνωρίσουν τις διαφορετικές μορφές της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Ø  Να συνεργαστούν , να επικοινωνούν, να αναζητούν πληροφορίες και να μάθουν τα μνημεία, τα τοπία, τη λαογραφία, τις παραδόσεις και τέλος τη «φυσική» κληρονομιά του τόπου τους, που περιλαμβάνει σημαντικά πολιτιστικά τοπία και βιοποικιλότητα.

Ø  Να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τον τύπο, τα ΜΜΕ, να μάθουν να σχολιάζουν, να έχουν το θάρρος να διατυπώνουν την άποψη τους, να μάθουν τον Κώδικα Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας.

Ø  Να μάθουν να παράγουν γραπτό λόγο και πολυτροπικά κείμενα, να αρθρώσουν τον προσωπικό τους λόγο, να αυτενεργήσουν, να δώσουν το δικό τους στίγμα για θέματα που αφορούν την Τοπική Πολιτιστική κληρονομιά, τα ιστορικά μνημεία του τόπου τους, να καταγράψουν, να επεξεργαστούν δεδομένα, να αισθανθούν τη χαρά της δημιουργίας, προκειμένου να επιτύχουν το καλύτερο αποτέλεσμα.

Ø  Να δημιουργήσουν πολυτροπικά κείμενα που να ανταποκρίνονται στον επικοινωνιακό τους σκοπό, να μάθουν να δίνουν οδηγίες, να δημιουργήσουν έναν ταξιδιωτικό οδηγό αποτυπώνοντας τα ιστορικά μνημεία του τόπου τους, την Τοπική Πολιτιστική κληρονομιά. Να αισθανθούν τη χαρά της δημιουργίας ως συγγραφείς αλλά και ως σχεδιαστές, δημιουργώντας έναν ταξιδιωτικό οδηγό.

Ø  Να εντοπίσουν στην ευρύτερη περιοχή, όπου βρίσκεται η σχολική μονάδα, ιστορικά μνημεία του τόπου τους, λαογραφικά μουσεία που έχουν υλικό για την Τοπική Πολιτιστική παράδοση, να οργανώσουν μια ξενάγηση, να καλλιεργήσουν τον προφορικό λόγο, να αντιληφθούν την αλληλεπίδραση του περιβάλλοντος με τις δραστηριότητες του ανθρώπου.

Ø  Να αποτιμήσουν τις προσπάθειες τους, να επισημάνουν τα δυνατά σημεία και άλλα στα οποία θα μπορούσαν να βελτιωθούν, να αναλάβουν την ευθύνη της μάθησής τους, να αναγνωρίσουν τα βήματα που θεωρούνται απαραίτητα για την ατομική τους βελτίωση, να αναπτύξουν και να χρησιμοποιήσουν τις κατάλληλες κάθε φορά στρατηγικές για την επίλυση προβλημάτων και καταστάσεων, να οικοδομήσουν την αυτοεκτίμηση τους, να αναπτύξουν εσωτερικά κίνητρα.

Τα θέματα των εργαστηρίων προσέλκυσαν το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών, καθώς από την πρώτη στιγμή ήθελαν να εξερευνήσουν τις πολιτιστικές μορφές της περιοχής τους. Η ενασχόληση τους με τα 7 εργαστήρια που υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια των δύο μηνών, έφερε στην επιφάνεια πρότερες – προϋπάρχουσες γνώσεις, οι οποίες οργανώθηκαν, συζητήθηκαν, αναλύθηκαν και διασαφηνίστηκαν. Τα φύλλα εργασίας που τους μοιράστηκαν και συμπληρώθηκαν από τους μαθητές καθώς και οι εννοιολογικοί χάρτες που κατασκευάστηκαν κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων,  τους έδωσαν τη δυνατότητα να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους αλλά και να ευχαριστηθούν ιδιαίτερα την εκπαιδευτική διαδικασία.

Η παρουσίαση του Power Point με θέμα  την τοπική πολιτιστική κληρονομιά του Νομού Ξάνθης και το ανάλογο βίντεο που προβλήθηκε κατά την διάρκεια των εργαστηρίων, προκάλεσε το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών αφού μέσα από τα διδακτικά αντικείμενα μπόρεσαν να κατανοήσουν τις μορφές των Τοπικών Πολιτιστικών Κληρονομιών και να βρουν τις πολιτιστικές μορφές του τόπου τους. Να τα κατανείμουν στις μορφές που είχαν διακρίνει πρωτύτερα, πάντα με τη βοήθεια του εννοιολογικού χάρτη. Η δημιουργία εφημερίδας με θέματα που έλκονται από την τοπική πολιτιστική κληρονομιά προκάλεσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ζήλο για την υλοποίηση της. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μαθητές συνεργάστηκαν και κατά τη διάρκεια του μαθήματος της πληροφορικής με την συνάδελφο κα. Δωροπούλου, όπου μέσα από το διαδίκτυο εντόπισαν τα πολιτιστικά μνημεία του Νομού Ξάνθης. Τα τελευταία εργαστήρια υλοποιήθηκαν από την συνάδελφο κα. Καμτσίκη λόγω της αντικατάστασης μου.   

Συνοψίζοντας, οι μαθητές/τριες χωρίς αμφιβολία ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις τις θεματικής ενότητας και κατάφεραν ως ένα βαθμό  να κατανοήσουν τα είδη της Τοπικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς και μπόρεσαν να δημιουργήσουν μία δική τους εφημερίδα με θέματα που έλκονται πάντα από τα ενδιαφέροντα τους. (Εκπαιδευτικός: Εφέντη Ιρφάν)