ΚΑΛΩΣΗΡΘΑΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ - Π.Ε. ΞΑΝΘΗΣ --- WELCOME TO THE BLOG OF PRIMARY SCHOOL OF STAVROUPOLI - RU XANTHI - GREECE
"ΔΙΠΛΑ ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΣΟΙ ΕΜΑΘΑΝ ΓΡΑΜΜΑΤΑ"

Αρχειοθήκη ιστολογίου

13 Μαΐου 2022

Απολογισμός Γ' θεματικού κύκλου Εργαστηρίων Δεξιοτήτων

                                                   Α' ΤΑΞΗ

Γ΄ ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ: ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

Ο συγκεκριμένος θεματικός κύκλος ολοκληρώθηκε από την α΄ τάξη με αρκετή επιτυχία. Καταφέραμε να πετύχουμε τους περισσότερους στόχους που θέσαμε αρχικά. Τα παιδιά με ατομικές κυρίως εργασίες (φύλλα εργασίας) ενημερώθηκαν για τα δικαιώματα που έχουν ως παιδιά. Επιπρόσθετα, μέσα από συγκεκριμένες δράσεις οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν σε θέματα παιδικής κακοποίησης και σχολικού εκφοβισμού.

Οι δράσεις που έλαβαν χώρα στο πλαίσιο αυτού του θεματικού κύκλου ήταν: 1. Φύλλα εργασίας για τα δικαιώματα των παιδιών. 2. Παρακολούθηση ενημερωτικών βίντεο πάνω σε ζητήματα παιδικής κακοποίησης και σχολικού εκφοβισμού. 3. Ομαδικά παιχνίδια γνωριμίας ώστε να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους και τους άλλους και να συνειδητοποιήσουν ότι παρόλο που είμαστε όλοι διαφορετικοί είμαστε ίσοι και έχουμε τα ίδια δικαιώματα. 4. Συζήτηση για το πώς να αντιμετωπίζουν συμβάντα παιδικής κακοποίησης ή σχολικού εκφοβισμού στο περιβάλλον τους.

Οι μαθητές με το πέρας του συγκεκριμένου θεματικού κύκλου κατάφεραν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, να ενισχύσουν τη δημιουργικότητα και την παρατηρητικότητα τους, να καλλιεργήσουν την  ενσυναίσθηση τους σε κοινωνικά ζητήματα σχολικής ή και εξωσχολικής βίας. Τέλος, καλλιέργησαν τη κριτική τους σκέψη και αναπτύχθηκε μεταξύ τους πνεύμα συνεργασίας, αλληλοβοήθειας και αμφίδρομης επικοινωνίας. (Υπεύθυνη εκπ/κός: ΜΠΛΑΧΑΒΑ ΦΑΝΗ)


                                                      Β' ΤΑΞΗ

ΤΙΤΛΟΣ: «Όλοι μαζί στη σχολική ζωή»

ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ : -Δεξιότητες κοινωνικής ζωής (Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα)

                           -Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης

                           - Αναγνώριση και αποδοχή συναισθημάτων.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ: 

·         «Μια ακόμη αφορμή γνωριμίας»

·         «Οι κανόνες στην τάξη μου»

·         «Τα συναισθήματα μας»

·         «Τα συναισθήματα μιας σύγκρουσης»

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

Κατακτήθηκε σε μεγάλο βαθμό η γνωριμία με τα συναισθήματα που νιώθουν οι μαθητές τόσο στα πλαίσια του σχολείου όσο και στα πλαίσια της κοινωνικής τους ζωής. Επίσης, οι μαθητές έμαθαν να ερμηνεύουν και να επεξεργάζονται αυτά που νιώθουν και τους λόγους που προκαλούνται τα αισθήματα αυτά. Προτάθηκαν λύσεις έτσι ώστε οι μαθητές να μπορούν να λύνουν τις διαφορές τους σε τυχόν συγκρούσεις χωρίς την εμπλοκή των δασκάλων, και παρατηρήθηκε πως υπήρξε σταδιακή βελτίωση στον τομέα αυτό.   (Υπεύθυνη εκπ/κός: ΜΠΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ)


                                                    Γ' ΤΑΞΗ

Παγκόσμια και τοπική πολιτιστική κληρονομιά

Πρώτα, ασχοληθήκαμε με τον πολιτισμό και τις διάφορες πτυχές του. Μετά,  επικεντρωθήκαμε σε κάποιες συγκεκριμένες, όπως, το θέατρο, τον χορό, την αρχιτεκτονική, τη ζωγραφική, τη γλυπτική και τη μουσική.

Στον χώρο της Ελλάδας, είδαμε αρχαία θέατρα, χορευτικά συγκροτήματα, παραδοσιακή μουσική, πίνακες και αγάλματα, αρχαία μνημεία και βυζαντινές εκκλησίες, γέφυρες και κάστρα.

Είδαμε μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς, όπως οι Πυραμίδες, ο Πύργος του Άιφελ, το Big Ben, η όπερα της Αυστραλίας, το Κολοσσαίο κ.ά. Ακούσαμε μουσική από διάφορα μέρη του κόσμου.

Για τον τόπο μας, είδαμε την παραδοσιακή μουσική, τους χορούς και τα χορευτικά συγκροτήματα, τα μνημεία του τόπου, τις παραδοσιακές φορεσιές, τα παραδοσιακά φαγητά.

Τα παιδιά έδειξαν αρκετό ενδιαφέρον για όλα αυτά και ιδιαιτέρως για την τοπική κληρονομιά. (Υπεύθυνος εκπ/κός: ΤΣΟΥΓΚΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ)


                                                   Δ' ΤΑΞΗ

ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

Στα πλαίσια του μαθήματος <<Εργαστήρια Δραστηριοτήτων>>, οι μαθητές της Δ΄ταξης του σχολείου μας ασχολήθηκαν με το θέμα των <<Ανθρώπινων Δικαιωμάτων>> που ανήκει στην  ενότητα <<Ενδιαφέρομαι και ενεργώ>>.

Στα πλαίσια του συγκεκριμένουεργαστηρίουοι μαθητές ηχαν την ευκαιρία να πληροφορηθούν για το ποια ειναι τα ανθρώπινα   δικαιώματα και τις αιτίες που δημιουργήθηκαν. Επίσης είχαν την ευκαιρία να πληροφορηθούν και για τα δικά τους δικαιώματα (Δικαιώματα του Παιδιού), την ισότητα των δύο φύλων. Ακόμα τους δόθηκε η δυνατότητα να μάθουν τα δικαιώματα των αναπήρων, των προσφύγων και των μεταναστών.

Στο συγκεκριμένο εργαστήριο κατάφεραν να πληροφορηθούν για το ιστορικό πλαίσιο και τις κοινωνικές συνθήκες κάθε εποχής που οδήγησαν στη δημιουργία των ανθρώπινων δικαιωμάτων, καθώς και τους θεσμούς που υπάρχουν για την προστασία τους.

Το συγκεκριμένο εργαστήριο ενίσχυσε την κριτική σκέψη των μαθητών, την επικοινωνία τους, τις γνώσεις τους στην ιστορία και τις κοινωνικές συνθήκες καθε εποχής. Ακόμα τους βοήθησε να γνωρίσουν τους τρόπους υπεράσπισης των δικαιωμάτων τους. Τέλος ευαισθητοποιήθηκαν σε θέματα ατόμων με αναπηρία και κατανόησαν τις ικανότητες των δύο φυλών και τα δικαιώματα που προκύπτουν.

Στο τέλος του εργαστηρίου τα παιδιά της τάξης ζωγράφισαν.                             (Υπεύθυνος εκπ/κός: ΠΡΟΦΥΛΛΙΔΗΣ ΙΟΡΔΑΝΗΣ)


                                                     Ε' ΤΑΞΗ 

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ

Κατά τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, ασχοληθήκαμε με τον εθελοντισμό, την αλληλεγγύη και τη διαμεσολάβηση συγκρούσεων. Αυτές οι έννοιες και πρακτικές συμβάλλουν στην κοινωνικοποίηση των παιδιών. Καλλιεργούν την ευαισθησία και τον ανθρωπισμό του ατόμου.

Ο σύγχρονος άνθρωπος συνειδητοποιεί ότι, παράλληλα με τις προσωπικές έγνοιες και επιδιώξεις, πρέπει να βοηθήσει τον συνάνθρωπο. Καταλαβαίνει πως η  δυσκολία, που αντιμετωπίζει ο πλησίον, μπορεί να συμβεί και στον ίδιο.  Πολλά προβλήματα δε λύνονται με την ατομική προσπάθεια, αλλά, με τη συλλογική συνεισφορά. Αυτό ενισχύει και τη συνοχή του συνόλου.

Τα παιδιά, από το άμεσο περιβάλλον τους και τα μέσα ενημέρωσης, γνωρίζουν αρκετές περιπτώσεις και εκφράστηκαν θετικά.

Όμως, τα περιορισμένα χρονικά περιθώρια και οι απουσίες, λόγω της πανδημίας, δεν επέτρεψαν μία πιο αναλυτική παρουσίαση των θεμάτων.                                        (Υπεύθυνος εκπ/κός: ΚΟΥΡΤΙΔΗΣ-ΑΜΟΙΡΙΔΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ)


                                             ΣΤ' ΤΑΞΗ

ΘΕΜΑΤΙΚΗ : ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ ΜΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ.

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ: ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΣ, ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ

ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ & ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ, ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Το πρόγραμμα του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων με τίτλο « ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ ΜΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ» που εντάσσεται στην υποθεματική ενότητα «ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ : ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΣ, ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ» υλοποιήθηκε από τον Φεβρουάριο του 2022 έως τον Μάρτιο του 2022, στην Στ’ τάξη του Δημοτικού Σχολείου Σταυρούπολης με κεντρικό τίτλο «ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ & ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ, ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ». Το μάθημα του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων υλοποιήθηκε σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα σπουδών για το σχολικό έτος 2021-2022.

Το εργαστήριο συμβάλλει στον εμπλουτισμό και την εξέλιξη των διδακτικών στόχων του Προγράμματος Σπουδών ενδυναμώνοντας τον ρόλο των μαθητών/τριών ως ενεργών πολιτών ενημερωμένων με  γνώσεις και κατάλληλες δεξιότητες για θέματα που έχουν να κάνουν με ανθρώπινες αξίες, όπως η διαφορετικότητα και προάγουν μέσα από την αποδοχή και τον σεβασμό μια αρμονική συμβίωση.

Οι δεξιότητες που πρόκειται να καλλιεργηθούν είναι: κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα, υπευθυνότητα, ενσυναίσθηση, ευαισθησία, προσαρμοστικότητα, κοινωνικές δεξιότητες, πρωτοβουλία, οργανωτική ικανότητα, αυτομέριμνα, επίλυση προβλημάτων - μελέτη περιπτώσεων, δημιουργικότητα -  κατασκευές.

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ:

l  Na εμβαθύνουν στις θεματικές: σεβασμός της διαφορετικότητας, συνεργασία. 

l  Να καλλιεργήσουν δεξιότητες: Μάθησης 21ου αιώνα(4cs) / Κοινωνικής ζωής / Δεξιότητες της τεχνολογίας /Δεξιότητες του νου.

l  Να αναπτύξουν τη «δημοκρατική ικανότητα»: δυνατότητα κινητοποίησης (δεξιοτήτων, αξιών, στάσεων, γνώσεων, κατανόησης)

l  Να αναπτύξουν στάσεις που είναι σημαντικές σε έναν δημοκρατικό πολιτισμό  όπως: Δεκτικότητα στην πολιτισμική ετερότητα και σε άλλες πεποιθήσεις και πρακτικές  /Σεβασμό της διαφορετικότητας με την έννοια της ανεκτικότητας, τη στάση που απαιτείται για δημοκρατικό πολιτισμό

l  Να αποκτήσουν ενσυναίσθηση σε σχέση με συμμαθητές τους από διαφορετικό πλαίσιο πολιτισμικό που συνυπάρχουν στην Ελλάδα.

l  Να καταδικάσουν την ξενοφοβία, το ρατσισμό και να αποκτήσουν ανεκτικότητα, αποδοχή και κατανόηση του διαφορετικού.

l  Να εξοικειωθούν με την έννοια της διαφορετικότητας και να καλλιεργηθεί ο σεβασμός στη μοναδικότητα του καθενός, μέσα σε κλίμα συνεργασίας και συνοχής.

Τα θέματα των εργαστηρίων προσέλκυσαν το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών, καθώς από την πρώτη στιγμή ήθελαν να εξερευνήσουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και ειδικά τα δικαιώματα των ίδιων. Επίσης, η έννοια της διαφορετικότητας και της μοναδικότητας του καθενός προκάλεσε έντονο ενδιαφέρον. Η ενασχόλησή τους με τα 7 εργαστήρια, που υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια των δύο μηνών, έφερε στην επιφάνεια πρότερες – προϋπάρχουσες γνώσεις, οι οποίες οργανώθηκαν, συζητήθηκαν, αναλύθηκαν και διασαφηνίστηκαν.

Ξεκινήσαμε με ένα συννεφόλεξο, όπου απεικονίστηκαν με τη μορφή αφίσας ο κάθε μαθητής της τάξης με τα χαρακτηριστικά του ο καθένας. Έπειτα, με μια παιγνιώδη δραστηριότητα, το bingo των αναγκών και επιθυμιών, μιλήσαμε για τις ανάγκες και τις επιθυμίες και σταδιακά προχωρήσαμε στα ανθρώπινα δικαιώματα, όπου ζητήθηκαν να εντάξουν σε ένα «μπαούλο» από τις εικόνες που τους  παρέχονται (από το περιβάλλον παρουσίας Powerpoint) με μια διαφάνεια σε δικαιώματα που οι ίδιοι/ιες θεωρούν ότι έχουν κατακτήσει. Οι μαθητές/τριες της τάξης παρακινήθηκαν να βρουν το  συμπλήρωμα ενός παζλ με βάθος την εικόνα που είχαν στα ζάρια τους και η οποία επαναλαμβανόταν και στα δυο κομμάτια του. Έτσι, ήρθαν σε επαφή με  κείμενα άρθρων από τη σύμβαση για τα δικαιώματα των παιδιών. Έπειτα, μέσω διαδικτυακής  εφαρμογής (wheelofnames), ενεργοποιήθηκε το «ρολόι των δικαιωμάτων». Οι μαθητές/τριες παρακινούνται «να προσφέρουν» το δικαίωμα που έχει επιλεγεί με το γύρισμα του τροχού σε όποιο παιδί (από τις φωτογραφίες που επεξεργάστηκαν) θεώρησαν ότι του είναι αναγκαίο για την αξιοπρεπή διαβίωσή του. Στο τελευταίο εργαστήριο, οι μαθητές/τριες επεξεργάστηκαν το περιεχόμενο κάποιων ολιγόλεπτων κινούμενων σχεδίων της Unicef από το YouTube, μέσα από τα οποία συζητήσαμε εκτενέστερα για τα δικαιώματα των παιδιών και δημιουργήσαμε αφίσες με τις οποίες στολίσαμε την τάξη και το σχολείο. 

Η επιλογή δραστηριοτήτων ενεργοποίησης, αλλά και χαλάρωσης, προκλητικών και διασκεδαστικών μαζί, η εναλλαγή της διαλογικής συζήτησης και του βιωματικού παιχνιδιού, η εμπλοκή σε ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες, όπως η δημιουργία αφίσας της τάξης, δραματοποίηση, παιχνίδι ρόλων, παιχνίδι συμπλήρωσης παζλ, κινούμενα σχέδια της Unicef στο Youtube ήταν ιδιαίτερα ψυχαγωγικές. Τα φύλλα εργασίας που τους μοιράστηκαν και συμπληρώθηκαν από τους μαθητές  τους έδωσαν τη δυνατότητα να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους αλλά και να ευχαριστηθούν ιδιαίτερα την εκπαιδευτική διαδικασία.

Συγκεκριμένα μέσα από τα σχέδια εργασίας (project), προσπαθήσαμε  με τους/τις μαθητές/τριές μας να γνωρίσουμε με βιωματικό τρόπο. Η θεωρητική θεμελίωση της διδακτικής προσέγγισής μας βασίζεται στη διαθεματικότητα, τη διδακτική μέθοδο project (σχέδια εργασίας) και την ομαδοσυνεργατική θεώρηση της μάθησης που εδράζει στην κοινωνικοπολιτισμική Θεωρία. 

Σκοπός μας είναι να ενισχύσουμε  τη δημιουργική και διερευνητική μάθηση και την κριτική σκέψη. Επίσης, να υποστηρίξουμε την ανάδυση παγκόσμιων αξιών μέσω συνδέσεων με το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος (ΜτΠ), της Γεωγραφίας, της Κοινωνικής & πολιτικής αγωγής, καταλήγοντας σε ένα διαπολιτισμικό πλαίσιο αλληλεπίδρασης, αφού μέσα από τα διδακτικά αντικείμενα μπόρεσαν να κατανοήσουν τις διάφορες έννοιες που μελετήσαμε. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μαθητές συνεργάστηκαν και κατά τη διάρκεια του μαθήματος της πληροφορικής με την συνάδελφο κα. Δωροπούλου, όπου μέσα από το διαδίκτυο εντόπισαν διάφορες πληροφορίες, δημιούργησαν αφίσες μέσα από εφαρμογές, όπως worditout και taxedo για την αφίσα των δικαιωμάτων της τάξης, το wheelofnames, για την αναπαράσταση του ρολογιού των δικαιωμάτων, αξιοποίηση διαδικτυακής εφαρμογής padlet, αξιοποίηση της διαδικτυακής εφαρμογής postermywall για τη δημιουργία αφίσας.

   Συνοψίζοντας, οι μαθητές/τριες χωρίς αμφιβολία ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις τις θεματικής ενότητας,  και κατάφεραν ως ένα βαθμό  να κατανοήσουν τις έννοιες που διερευνήσαμε και έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ευχαρίστηση καθ΄ όλη τη διάρκεια των εργαστηρίων.                      (Υπεύθυνη εκπ/κός: ΚΑΜΤΣΙΚΗ ΠΕΤΡΟΥΛΑ)